Vés al contingut

10 anys fent Centre d’Acollida Gaudí

10 anys fent Centre d’Acollida Gaudí!

El 3 de juliol del 2010... “Són les 9 del matí i he arribat amb el meu cotxe a l’aparcament de l’alberg de joventut del Masnou. He arribat aviat per tenir temps de fer-me a la idea de la nova situació. He aparcat sota uns pins i al baixar del cotxe he sentit l’olor de la pineda. Malgrat no veig el mar des d’aquí puc sentir l’olor de la marinada.

He inspeccionat la casa, m’he presentat al director de l’alberg qui ja ens espera expectant. A les 9.45h sento soroll a l’aparcament. Veig pujar dues furgonetes fins davant la casa mateix, portant motxilles i altres pertinences. Dins les furgos uns homes em somriuen. Quan baixen es presenten com a personal de manteniment... i també hi ha alguna persona de l’equip educatiu... M’expliquen que ara arribarà el sots director, Abdessamad, qui ve amb el seu cotxe. La vintena de nois que han deixat enrere el centre SAT El Bosc, viatgen en transport públic junt a alguns educadors i educadores.

A les 11h i alguns minuts, sentim veus joves rient junt a algun crit. Han arribat en tren al poble i després cap amunt caminant. Mirem i veiem com diferents grupets de nois pugen el petit turonet d’accés a la casa, acolorats; darrera algun educador i educadora controlant que no es quedi ningú pel camí. Ja estan tots al pati de la casa, observant tot amb expectació i preguntant amb la mirada que hi fan allà...

Després d’uns minuts de renou, els fem passar a una sala molt gran i senyorial, amb vitralls i fusta al sostre. Ens assentem en rotllana. Ara m’haig de presentar...3,2,1,0...el Centre d’Acollida Gaudí ha començat a funcionar!”

D’això ara en fa 10 anys, 11 ramadans i uns 1273 nois atesos, 1273 històries de vida, úniques, diferents, a les que en més o menys mesura hem pogut orientar, donar eines per reparar les ferides amb les que arriben, o simplement ser testimonis puntuals de la seva història de vida.

Aquest viatge de 10 anys, ha estat intens, molt intens, tant intens que els estius s’han unit amb els Nadals, passant pels Ramadans, les vacances de Setmana Santa i tornem a començar... És com haver pujat a una muntanya russa de vegades massa accelerada, tant que et pots arribar a marejar; de vegades amb un ritme agradable que permet gaudir de les vistes, semblant més una “noria” de fira; de vegades sembla descontrolada però sempre hi ha mans que la saben frenar a temps i reconduir el camí esbiaixa’t.

De vegades baixem de la muntanya russa i quan mirem al voltant ens adonem que hi ha molts àngels que ens guarden i vetllen per a què tot vagi bé. Són moltes les sinergies positives que fan possible el funcionament del centre.

Res del que es fa al Centre Gaudí, seria possible sense l’engranatge i l’existència de la Fundació Mercè Fontanilles amb un recorregut de més de 30 anys treballant per a oferir més oportunitat als més desafavorits i als més vulnerables, en el sé de la què va néixer la Fundació Ciutat i Valors, gestora del CA Gaudí.

Nosaltres, els i les professionals que hi treballem, som actrius i actors d’aquest engranatge, necessaris per a què el que un dia es va escriure en un document s’hagi fet realitat. Però els veritables protagonistes de tot plegat són ells, els adolescents i joves que hi arriben, hi estant i en marxen. La seva interacció amb el Centre ha deixat un trosset d’història i la suma de tots els trossets han fet del Centre Gaudí el que és avui. També tot l’equip de professionals que hi ha passat, més o menys temps treballant, ha deixat una petjada a l’hora que s’han emportat alguna cosa del centre, una experiència professional però també de vida. No puc deixar de nombrar a tots i totes aquelles persones que amb la seva feina silenciosa i constant, fan que el nostre dia a dia sigui possible i agradable; per suposat parlem dels professionals de neteja, cuina, auxiliars de porta i professionals de manteniment.

Després de 10 anys, avui seguim endavant. Cada arribada d’un nou noi al centre és una nova oportunitat de millorar la nostra feina; sigui quina sigui la seva situació i circumstància ens caldrà trobar la millor manera, de curar les ferides i enfortir les seves competències, de tots tipus però sobre tot les personals, per poder viure de la manera més digna possible en l’engranatge social que ens envolta. L’estada al Centre Gaudí ha de ser una breu pausa a la seva vida, de vegades no tant breu, per agafar forces i remuntar el vol.

En els millors dels casos, dins de molts anys, els nois ja fets homes, recordaran el seu pas pel centre com una anècdota en la seva vida i fins i tot ho hauran oblidat. En els pitjors dels casos, el vol no s’acabarà de remuntar mai. Si aconseguim que quan mirin enrere recordin, el seu moment d’estada al centre, com un lloc on es varen sentir escoltats, respectats i acollits amb voluntat d’ajuda, aquest serà el veritable èxit de CA Gaudí i tot haurà valgut la pena i tot haurà anat bé!. Aquest objectiu, segurament no el podrem mesurar mai amb indicadors de qualitat, però és l’objectiu més important cap el que orientem tota la nostra feina, anant sortejant els imprevistos i entrebancs del camí.

Per tot això avui, divendres 3 de juliol de 2020, avui que el CA Gaudí compleix 10 anys, tothom que formem part d’aquesta historia, ens hem de felicitar; no amb autocomplaença, sinó com a impuls per a què la “muntanya russa”, de vegades “noria de fira”, segueixi rodant amb il·lusió i energia cap a un futur millor, especialment per als infants, adolescents i joves més vulnerables, llavor de la futura societat adulta.

Felicitats Fundació Ciutat i Valors pels 10 anys CA Gaudí!!